وب نسیم

تعداد کلمات کلیدی در سئو

تعداد کلمات کلیدی در سئو

برای سئو و بهینه سازی بهتر محتوای صفحه لازم است کلمات کلیدی چند بار در صفحه تکرار شود؟ در این مقاله به مفهوم کلمه کلیدی و چگونگی چگالی و تراکم آن در صفحات سایت پرداخته ایم.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

احتمالا شما که مشغول به سئو و بهینه سازی سایت خود هستید، این سوال در ذهنتان شکل گرفته است که “چگالی کلمات کلیدی یا تکرار آنها در یک صفحه از سایت چقدر باید باشد؟”! ما در این صفحه قرار است سیر تا پیاز این موضوع را با مثال به شما آموزش دهیم و الگوریتم ها و روش سنجش کیفیت محتوا در خصوص تکرار کلمه کلیدی را از دیدگاه گوگل بررسی کنیم.

برای تمام صفحات حداقل 3 یا 5 بار تکرار کلمه کلیدی در بخش‌های مهم سایت لازم است!

مفهوم و اهمیت کلمات کلیدی

کلمه یا عبارتی که به واسطه آن مفهوم کلی و موضوع صفحه مورد نظر شما درک می‌شود، کلمه کلیدی گفته می‌شود. درک کلمه کلیدی توسط گوگل باعث بهبود رتبه صفحه مورد نظر شما می‌شود که یکی از راه های درک کلمه کلیدی، تکرار آن در صفحه‌ای از وب است. بسیاری از افرادی که به تازگی سئو سایت را شروع کرده اند، در پلتفرم وردپرس با افزونه های سئو مانند Yoast SEO، Rank Math، All in one SEO چگالی کلمات کلیدی خود را بررسی و تنظیم میکنند، اما این کار میتواند در بسیاری از موارد اشتباه باشد.

افزونه های وردپرس برای تمام کلمات کلیدی یک چگالی نسبی را در نظر میگیرند برای مثال هر 100 یا 150 کلمه پیشنهاد میدهند که شما یکبار از کلمه کلیدی استفاده کنید. اما گوگل در تمام موضوعات اینگونه به کلمات کلیدی نگاه نمیکند، بلکه در هر صفحه با توجه به موضوع و مفهوم آن چگالی کلمه کلیدی متفاوت خواهد شد.

الگوریتم TF-IDF

یکی از جدیدترین روش‌ها برای بررسی اهمیت یک کلمه یا عبارت در یک صفحه از وب و مقایسه آن با سایر صفحات در سطح اینترنت است. در این روش ابتدا میزان چگالی یا تکرار کلمه کلیدی در یک صفحه مورد بررسی قرار میگیرد (TF – Term Frequency). هرچه تعداد یک کلمه یا عبارت در یک صفحه بیشتر باشد، TF بالاتر خواهد بود.

پس از آن معکوس چگالی اسناد (Inverse Document Frequency) اندازه گیری میشود که نشان دهنده این است که چقدر یک کلمه در کل مجموعه اسناد تکرار شده است. معکوس تعداد سند به این صورت محاسبه می‌شود: لگاریتم از تقسیم تعداد کل سند‌ها بر تعداد سند‌هایی که کلمه مورد نظر در آنها وجود دارد. این معکوس نسبت کلمه را افزایش می‌دهد که در تعداد کمی از سندها ظاهر می‌شود و اهمیت کمتری دارد.

با ترکیب TF و IDF، می‌توان اهمیت یک کلمه را در یک سند یا مجموعه اسناد محاسبه کرد. معمولاً از فرمول TF-IDF استفاده می‌شود که به صورت زیر تعریف می‌شود:

TF-IDF = TF * IDF

با محاسبه این مقدار برای هر کلمه در یک سند یا متن، می‌توان اهمیت نسبی آن کلمه را نسبت به سایر کلمات در نظر گرفت. کلماتی که دارای مقادیر TF-IDF بالا هستند، به عنوان کلمات کلیدی مهم تشخیص داده می‌شوند.

مثال برای درک بهتر

برای مثال عبارت “سئو سایت وردپرسی” احتمال حضور کمتری نسبت به عبارت سئو در صفحات وب وجود دارد؛ پس درجه اهمیت آن بیشتر است و نیاز به تکرار آن در صفحه کمتر از عبارت “سئو” است. همچنین عبارت “سئو سایت وردپرسی با قیمت ارزان” احتمال حضور کمتری در سطح وب دارد و دارای اهمیت بالاتری است و نیاز به تکرار این کلمه کلیدی در صفحه سایت شما کمتر است. (3 الی 5 مرتبه)

مفهوم کلیدی؛ جایگزین بهتر کلمه کلیدی

نکته مهم در سئو محتوا این است که خود را درگیر تکرار کلمه کلیدی مرکزی نکنید، سعی کنید مفهوم کلیدی را در سرتاسر محتوای خود پیاده سازی کنید. کلمه کلیدی مرکزی خود را در بخش های مهم مانند تگ تایتل سئو، دیسکریپشن، آدرس صفحه (URL) و هدینگ ها (H1 تا H6) قرار دهید. پس از این نگران تکرار آن در متن نباشید و سعی کنید از عبارات مترادف و LSI استفاده کنید تا علاوه بر غنی‌تر شدن محتوای شما، خواندن آن برای مخاطب شما راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد.

   

 

استفاده از کلمات مرتبط و هم‌معنی، راه نجاتی برای گیر افتادن در باتلاق تکرار کلمه کلیدی است!

حداکثر چندبار کلمه کلیدی در محتوا تکرار شود؟

تعداد مشخصی را نمیتوان برای همه نوع کلمات کلیدی برای حداکثر تکرار آن در صفحه بیان کرد، چرا که با توجه به درجه اهمیت هر کدام و الگوریتم TF-IDF که بالاتر به آن پرداختیم، هر عبارت با عبارات دیگر متفاوت در نظر گرفته میشود. اما از کجا بدانیم که تعداد درستی را برای کلمه کلیدی خود در نظر گرفته ایم یا خیر؟
رضایت کاربر و خلق تجربه کاربری جذاب، بهترین معیار برای تولید محتوا است. شاید در محتوای مورد نظر شما لازم باشد در یک پاراگراف 3 بار یا بیشتر، کلمه کلیدی تکرار شود یا حتی در نیمی از محتوای صفحه کلمه کلیدی مرکزی بکار نرفته باشد. این موضوع اصلا ایراد محسوب نمی‌شود، زیرا محتوا لازم است برای کاربر و رضایت او تولید شود تا نیازش را به بهترین نحو برطرف کند.

به این نکته دقت کنید که هر جایی در محتوا، موضوع اصلی حضور یا عدم حضور کلمه کلیدی شما باشد، مسیر را اشتباه میروید. در صورتی که بخشی از محتوای شما نیاز است کلمه کلیدی یا مترادف های آن تکرار شود تا کاربر بهتر بتواند به پاسخ نیازش برسد، حتما از آن استفاده کنید حتی اگر ابزارهای معروفی چون Yoast SEO یا Rank Math به شما هشدار تکرار بیش از حد کلمه کلیدی را داده باشد. برعکس این موضوع هم صدق میکند، هر زمان حس کردید محتوای شما با تکرار کلمه کلیدی باعث آزار مخاطبتان می‌شود از آن بپرهیزید یا با عبارت مترادف و مرتبط تغییر دهید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشه!

اگر سوال، ابهام، نظر و یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

همچنین میتوانید با کمک دکمه های اشتراک گذاری زیر، این مقاله را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پاسخگوی شما 10 الی 18

call 09981078265 telegram ارتباط در تلگرام