وب نسیم

ساختار آدرس دهی صفحات سایت (URL)

آدرس دهی صفحات (URL)

آدرس صفحه یا URL در واقع راه دسترسی کاربران به محتوای سایت شما است که تاثیر زیادی در سئو (SEO) و تجربه کاربری (UX) دارد. مهم ترین نکات آدرس دهی صفحات برای و همچنین سوالات احتمالی شما همچون انگلیسی یا فارسی نوشتن URL را در این محتوا پاسخ خواهیم داد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

منظور از URL چیست؟

آدرسی که برای رسیدن به محتوای مقصد باید کاربر در مرورگر خود وارد کند، Uniform Resource Locator یا به صورت مختصر URL گفته میشود. این آدرس از دو جنبه اهمیت دارد: 1. تجربه کاربری (User Experience) و 2. سئو و مبحث Page Rank

ساختار URL
ساختار کلی یک URL

تاثیر آدرس دهی صفحات بر تجربه کاربری

یکی از مهمترین مباحث در سئو سایت، تجربه کاربری و بهبود آن است؛ چرا که گوگل همیشه قصد داشته تا بهترین نتیجه برای برای کاربرانش پیشنهاد دهد تا بالاترین میزان رضایت را داشته باشند. شما میتوانید با استفاده از یک ساختار URL منطقی و دارای سلسله مراتب، تجربه کاربری را بهبود دهید. هر چقدر این موضوع تاثیر کمی داشته باشد اما بی تاثیر نیست و کاربر راحت تر میتواند در سایت شما به بخش های مختلف دسترسی داشته باشد.

کوتاه و معنادار بودن آدرس‌ها (URL)

به مثال زیر توجه کنید:

آدرس کوتاه و معنادار

در مورد اول و دوم، آدرس کوتاه و معنادار است که موجب میشود کاربر قبل از مشاهده صفحه، محتوای کلی و موضوع آن را حدس بزند و باعث تجربه کاربری بهتر شود. اما در مثال شماره 3، آدرس معنادار نیست ولی کوتاه است؛ نقطه ضعف این آدرس‌دهی تنها بی‌معنا‌بودن آن است. در URL شماره 4، آدرس طولانی بوده و همچنین هیچ معنا و مفهومی ندارد که از بدترین نوع آدرس ها است.

دقت کنید که بخش های اضافه مانند حروف ربط را از آدرس صفحه خود بردارید؛ برای مثال اگر صفحه شما در مورد اجاره خانه در تهران است، آدرس شما به اینگونه خواهد شد:

example.com/اجاره-خانه-تهران

ساختار و سلسله مراتب URL ها

مورد دیگری که میتواند در بهبو تجربه کاربری تاثیرگذار باشد، رعایت سلسله مراتب در آدرس صفحات است. به مثال زیر توجه کنید:

ساختار درختی در آدرس دهی صفحات

از آنجایی که آدرس دوم زیر مجموعه‌ای از آدرس اول است، بعد از / قرار گرفته که نشان دهنده ساختار درختی آدرس دهی آنهاست. این مثال را میتوانید در دسته بندی محصولات تعداد زیادی از فروشگاه های آنلاین مشاهده کنید.

تاثیر آدرس دهی صفحات بر رتبه صفحات (Page Rank)

ساختار URL به گوگل برای درک بهتر موضوع صفحات و ارتباط بین آنها کمک میکند و یکی از بهترین راه‌ها برای کیورد تارگتینگ (keyword targeting) استفاده از URL برای درک صحیح گوگل از کلمه کلیدی است که هدف قرار داده‌اید.

بهینه سازی URL، یکی از قدرتمندترین راه ها برای بهبود سئو داخلی است!

گوگل میتواند ارتباط بین صفحات را توسط ساختار آدرس دهی و همچنین لینک‌های داخلی درک کند و در مورد رتبه آنها تصمیم گیری کند. پس سعی کنید صفحاتی که در یک موضوعیت مشخص قرار دارند را بوسیله ساختار درختی و لینک‌های داخلی در یک جزیره قرار دهید تا انسجام کلی آنها افزایش و در نتیجه موجب بهبود رتبه تمام صفحات به ویژه صفحات بالا دست شود.

آدرس دهی سئو شده صفحات یکی از مهمترین بخش‌های سئو داخلی است که باید در کنار سئو عنوان صفحه به آن دقت کنید. این موضوع را بارها در مقالات مختلف وب نسیم بیان کرده ایم که درصد زیادی از رتبه بندی سایت شما به سئو عنوان، URL و محتوای صفحه وابسته است. پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، به صفحات آموزش سئو عنوان صفحه و همچنین سئو محتوا مراجعه کنید.

آدرس دهی صفحات فارسی باشد یا انگلیسی؟

فارسی یا انگلیسی بودن URL در سئو تاثیری ندارد؛ در صورتی که در هر دو حالت، گوگل یک کلمه کلیدی را از آن استخراج کند! این مورد تاثیر زیادی بر مبحث کیورد تارگتینگ دارد، به همین علت است که گاها بسیاری از متخصصین سئو از URLهای فارسی استفاده میکنند. اما اگر بتوانید در حالت آدرس انگلیسی، همان مفهوم را به گوگل برسانید، هیچ تفاوتی در آدرس دهی فارسی و انگلیسی در رتبه بندی سایت شما در نتایج گوگل ندارد. این مورد در پروژه‌های سئو که توسط تیم وب نسیم انجام شده، به نتیجه رسیده است. 

نکته: URLهای فارسی در زمان کپی کردن و به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی به صورت حروف و علامت‌های بی‌معنی و طولانی تبدیل میشوند که این مشکل در آدرس دهی انگلیسی صفحات، وجود ندارد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشه!

اگر سوال، ابهام، نظر و یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

همچنین میتوانید با کمک دکمه های اشتراک گذاری زیر، این مقاله را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پاسخگوی شما 10 الی 18

call 09981078265 telegram ارتباط در تلگرام