وب نسیم

آموزش سئو به زبان ساده

آموزش سئو به زبان ساده

سئو (SEO) یا بهینه سازی موتورهای جستجو مخفف عبارت search engine optimization است که شامل فرآیندهایی است که در نهایت موجب درک بهتر موتور جستجو (مانند گوگل) از صفحات سایت خواهد شد. در این صفحه به آموزش سئو به زبان ساده و مبتدی میپردازیم.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

دقت کنید که شما در این آموزش، فرآیند سئو و بهبود رتبه کلمات کلیدی خود را یاد نخواهید گرفت؛ ما تنها مفهوم کلی سئو و بخش های مختلف آن را به زبان ساده و مبتدی بیان خواهیم کرد تا بتوانید سازوکار این سیستم را بشناسید.

مفهوم کلی سئو

سئو چیست

گوگل به دنبال بهترین نتیجه

موتورهای جستجو مانند گوگل همیشه میخواهند بهترین نتیجه را به کاربران‌شان نشان دهند، اما چگونه میتواند بفهمد بهترین نتیجه کدام است؟ این موتورهای جستجو راه‌های مختلفی برای رتبه بندی سایت‌ها دارند که در ادامه فرآیند‌های سئو به آن میپردازیم. اما به طور کلی باید گفت که سئو به مجموعه فرآیندهایی گفته میشود که باعث میشود موتور جستجو به این نتیجه برسد که سایت ما بهترین نتیجه برای کاربران است.

هدف سئو: کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج گوگل!

ساخت بهترین نتیجه؛ رقابت سئوکاران

هدف کلی سئوکاران ساخت بهترین نتیجه برای کاربران و درک گوگل از این موضوع است. اکنون با مفهوم کلی سئو و بهینه سازی آشنا شده‌اید به بیان فعالیت های مختلف سئو و مسیر یادگیری این فعالیت جذاب دیجیتال مارکتینگ میپردازیم.

سئو سایت به دو بخش کلی تقسیم میشود: 1. سئو داخلی (On-page SEO) 2. سئو خارجی (Off-Page SEO)

سئو داخلی (On-Page SEO)

مجموعه فعالیت‌ها و تغییراتی که در داخل سایت اعمال میشود تا در صفحه نتایج گوگل، رتبه بهتری بدست آید در حوزه سئو داخلی قرار میگیرد. حال ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که “آیا سئو خارج از سایت هم اتفاق می‌افتد یا خیر؟” بله روشهای مختلفی از لینک سازی وجود دارد که در صفحات سایت دیگر قرار میگیرد که میتوانند در کسب رتبه بهتر سایت ما، تاثیرگذار باشند.

اگر بخواهیم به برخی از فعالیت‌های سئو داخلی اشاره کنیم میتوانیم بهینه سازی عنوان صفحه، آدرس (URL) صفحه، بهینه سازی تیترها (Heading)، متن و دیزاین صفحه را نام ببریم.

سئو خارجی (Off-Page SEO)

تمام اقداماتی که خارج وبسایت انجام میشود تا رتبه سایت را در صفحه نتایج گوگل بهبود دهد. حال ممکن است رپورتاژ آگهی، بک لینک متنی، آگاهی از برند و … باشد.

اگر شما به دنبال این هستید که به متخصص سئو تبدیل شوید، لازم است تسلط کافی به هر دو بخش سئو یعنی سئو داخلی و خارجی باشید. هر دوی این بخش ها در سئو از اهمیت بالایی برخوردار است و نمیتوان گفت که کدام یک برتری بیشتری به دیگری دارد. اما معمولا افرادی که شروع به یادگیری SEO میکنند ابتدا قدم اول یادگیری آنها سئو داخلی است.

 

مثال برای سئو داخلی و خارجی:

اکنون قصد داریم با زبان بسیار ساده و با مثال، این دو بخش را بهتر درک کنیم: فرض کنید شما قصد دارید محصولی را در کارگاه یا کارخانه خود تولید کنید و آن را در بازار به فروش برسانید. ابتدا لازم است محصول مورد نظر شما بر اساس نیاز موجود در بازار طراحی شود، عیب یابی های لازم از محصول انجام گیرد و سپس در قالب پوشش جذاب و شیک در بازار قرار گیرد. تا این مرحله که محصول شما تولید و منتشر شده است، سئو داخلی صورت گرفته است! اما این کافی نیست. لازم است برای به فروش رساندن محصول خود تبلیغات لازم صورت گیرد تا نتیجه دلخواه حاصل شود. در این مرحله که فرآیند تبلیغات خارج از کارگاه یا کارخانه شما صورت میگیرد تا شما را به هدف خود که فروش محصولتان است، برساند “سئو خارجی” میگویند.

عبارت کلیدی (Keyword)

هر صفحه‌ای در فضای اینترنت را میتوان با یک یا چند کلمه خلاصه کرد که بیانگر مفهوم آن صفحه است. به این کلمه یا به این کلمات ، عبارت کلیدی (Keyword) میگویند. گوگل و سایر موتورهای جستجو بوسیله این عبارت کلیدی میتوانند نتیجه‌های درست را به کاربرانش پیشنهاد دهد.

مثال برای درک بهتر عبارت کلیدی:

کلمه کلیدی؛ اگر قصد یادگیری سئو (SEO) را دارید احتمالا در آینده به دفعات بسیار زیاد این کلمه را خواهید شنید! برای درک بهتر این موضوع چند مثال کوچک میزنیم: اگر شما یک سایت برای فروش کفش دارید و صفحه در آن وجود دارد که تمام کفش های مردانه در آن قرار دارد، کلمات کلیدی این صفحه میتواند خرید کفش مردانه، قیمت کفش مردانه، فروش کفش مردانه و این مدل عبارات باشد. حال اگر در این سایت، صفحه ای برای کفش های اسپرت مردانه داشته باشید میتوانید حدس بزنید کلمه کلیدی آن چیست؟ خرید کفش اسپرت مردانه، قیمت کفش اسپرت مردانه، خرید کفش ورزشی مردانه، فروش کفش ورزشی مردانه و عبارات مشابهی که در نهایت میتوانند مفهوم کلی این صفحه را برسانند.

انتخاب کلمه کلیدی درست، اولین و مهم‌ترین مرحله رقابت بین سئوکاران است!

مفهوم بهینه سازی و ارتباط با کلمه کلیدی

کاربران در سطح اینترنت وبسایت شما را به واسطه این کلمات کلیدی پیدا خواهند کرد و موجب افزایش ترافیک ارگانیک وبسایت شما خواهند شد. در ادامه بخش هایی که عبارت “بهینه سازی” را آوردیم، این نکته را بدانید که حضور مستقیم یا غیر مستقیم کلمه کلیدی در آن بخش منظور ما است. برای مثال در بهینه‌سازی یا سئو داخلی هدف این است که در بخش‌های مهم سایت، کلمه کلیدی، مترادف‌های آن یا عبارات مرتبط، حضور داشته باشند.

سئو داخلی

بخش های مختلف سئو داخلی (On-Page SEO)

اکنون که با بخش های کلی سئو سایت و مفهوم کلی آن آشنا شدید، وقت آن رسیده تا در هر کدام از آنها عمیق تر شویم و سازوکار هر کدام را یاد بگیریم: سئو داخلی بخش های مختلفی دارد که مهمترین آنها را در ادامه توضیح خواهیم داد اما بخش‌های ریزتر و جزئیات تکنیکی آنها لازم به یک آموزش حرفه ای و کامل دیگری است که پیش نیاز آن، دانستن مواردی است که در ادامه به آنها میپردازیم:

بهینه سازی عنوان سئو (تگ تایتل)

برای سئو تایتل (عنوان) صفحه دقت کنید که حتما عبارت کلیدی اصلی شما در آن وجود داشته باشد و چه بهتر که ابتدای عنوان شما قرار بگیرد. از جملات و عباراتی که میتوانند باعث جذابیت عنوان شما و افزایش احتمال کلیک کردن کاربر میشود استفاده کنید. برای مثال عباراتی مثل رایگان، اورجینال، سریع، قطعی، تضمینی، سال جاری (2023) که منظور آپدیت بودن محتوا است و عباراتی دیگری که میتواند شانس شما را برای افزایش ورودی بیشتر کند. دقت کنید که این عنوان قرار است در صفحه نتایج گوگل نشان داده شود و با عنوان داخل صفحه شما (تگ H1) متفاوت است. در صورتی که هنوز نمیدانید عنوان سئو یا تگ تایتل چیست، پیشنهاد میکنیم ابتدا مقاله عنوان صفحه را بخوانید.

بهینه سازی URL

یک URL خوب چند ویژگی اصلی دارد که مهمترین آن، معنادار بودن آن است. با قرار دادن کلمه کلیدی خود در آدرس صفحه میتوانید این مفهوم را قرار دهید. فارسی یا انگلیسی بودن آدرس صفحات هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و میتوانید از هر مدل که بخواهید استفاده کنید. برای مثال اگر کلمه کلیدی ما “آموزش سئو” باشد هم میتوانیم آدرس صفحه را آموزش-سئو بگذاریم و یا SEO-Learning؛ که هیچ تفاوتی از نظر سئو URL ندارند.
نکته دیگری که در URL ها بهتر از به آن توجه کنید، کوتاه بودن آنهاست. آدرس صفحه هرچه کوتاه‌تر باشد راحت‌تر در ذهن کاربر می‌ماند. یکی از کارهایی که برای کوتاه‌تر کردن آدرس میتوانید انجام دهید، حذف حروف ربط مانند “از، در، با، برای، یا، تا و …” است.

سئو عنوان صفحه (تگ H1)

عنوان h1 صفحه معمولا با عنوان سئو (تگ تایتل) یکسان در نظر گرفته میشود اما گاها ممکن است این دو بخش باهم متفاوت باشند. برای مثال در صفحه‌ای عنوان H1 صفحه “آموزش سئو” است اما تگ تایتل ممکن است “آموزش سئو 100% رایگان و تضمینی” باشد. اما در مجموع این را بدانید که کلمه کلیدی اصلی شما (آموزش سئو) در هر دو قرار داشته باشد.

متن و سایر عناوین صفحه

تمام بخش‌های صفحه از جمله عناوین، تصاویر، متن، جداول و … باید با موضوع اصلی یا کلمه کلیدی شما مرتبط و شفاف‌تر کردن آن است. استفاده از متن در صفحه میتواند علاوه بر آگاهی کاربر، به ربات های گوگل هم برای درک بهتر موضوع صفحه کمک کند. در برخی موضوعات و حوزه‌ها نیاز به متن بیشتری وجود دارد تا چهارچوب محتوای صفحه شکل گیرد؛ اما در برخی از صفحات دیگر مانند صفحات دسته بندی محصولات در سایت‌های فروشگاهی نیاز به متن کمتر حس میشود. در صورتی که در یک مقاله آموزشی، استفاده از تصاویر، متن، زیر عنوان ها، ویدئو، پادکست، چک لیست و جدول میتواند در توزیع بهتر محتوا و همچنین درک بهتر گوگل از موضوع صفحه کمک کند. پیشنهاد میکنیم در صورتی که نمیدانید چگالی یا تکرار کلمه کلیدی چقدر باید باشد تا بهترین نتیجه سئو را دریافت کنید، مقاله تعداد کلمات کلیدی در سئو را مطالعه کنید.

پاسخ به نیاز کاربر و سپس ارائه موضوعات مرتبط

سعی کنید در طراحی صفحات وب، در سریع‌ترین زمان، به سوال یا نیاز کاربر پاسخ دهید و در ادامه آن میتوانید پاسخ سوالاتی که ممکن است در کنار موضوع اصلی، در ذهن کاربر شکل گیرد، در دسترس‌اش قرار دهید. برای مثال اگر صفحه ای با عنوان دوره آموزش سئو داشته باشیم، موضوعاتی مانند زمان مورد نیاز برای آموزش دوره، مبلغ دوره، چگونگی و نحوه پرداخت هزینه دوره، موضوعاتی که در دوره آموزشی بیان خواهد شد و موارد این چنین میتوانند علاوه بر کاربر، برای گوگل و درک بهتر آن مفید باشد.

حال فرض کنید در یک سایت فروشگاهی قصد استفاده از این تکنیک را دارید؛ در صفحات محصول پس از نمایش نام، مشخصات اصلی، قیمت و نحوه ارسال، قرار دادن محصولات مرتبطی که احتمالا کاربر بپسندد میتواند گزینه ای بسیار جذاب باشد. برای مثال در صفحه ای که گوشی موبایل به فروش میرسد میتوانید محصولات مشابه از نظر قیمت یا ویژگی را در باکس پایین‌تر به کاربر ارائه دهید و یا لوازم جانبی مورد نیازش که ممکن است بخواهد همراه با گوشی خرید کند (مانند شارژر، گلس، کاور و هندزفری)، میتواند پیشنهاد جذاب شما باشد.

لینک سازی داخلی

همیشه بهترین و باکیفیت‌ترین لینک‌ها، دو مشخصه اصلی دارند: 1.مرتبط هستند 2.با اعتبار بالا هستند

ارتباط موضوعی؛ شرط اول لینک سازی

ارتباط صفحات با یکدیگر از نظر موضوعی، مهم‌ترین شاخصه برای لینک سازی بین آنهاست. این لینک‌ها برای کاربر دسترسی ایجاد میکند تا نیازش را برطرف کند؛ پس در تجربه کاربری (UX) او میتواند تاثیر مثبت داشته باشد. وجود این لینک ها برای ربات‌های گوگل هم میتواند برای درک بهتر صفحات و نوع ارتباط آنها با یکدیگر مفید و باعث انتقال قدرت و اعتبار به هردوی این صفحات باشد (چه صفحاتی که لینک میدهند و چه صفحاتی که لینک را دریافت میکنند). اما در صورت عدم وجود ارتباط درست معنایی بین صفحات لینک شده، این موضوع میتواند تاثیر منفی بر تجربه کاربری بگذارد و درک اشتباه گوگل از صفحات سایت را منجر شود.

اعتبار صفحات؛ ارزش قابل انتقال به صفحه مقصد

دریافت لینک از تمام صفحات وب به یک اندازه ارزش و اعتبار را به سایت ما انتقال نمیدهد؛ میزان اعتبار سایتی که به آن لینک میدهیم و یا از آن سایت لینک دریافت میکنیم، این میزان ارزش قابل انتقال را تحت تاثیر قرار میدهد. اعتبار صفحه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که دو مورد از اصلی‌ترین آنها، 1.جایگاه در صفحه نتایج گوگل و 2.تعداد و کیفیت لینک‌های دریافتی است.

جایگاه مطلوب در صفحه نتایج گوگل: صفحاتی که در نتایج گوگل رتبه بالاتری دارند از نظر گوگل معتبرتر هستند؛ پس دریافت لینک از این صفحات معتبر که بازدیدکننده خوبی هم دارند، میتواند تاثیر بیشتری در انتقال ارزش به صفحه مقصد داشته باشد.

لینک دریافتی: علاوه بر رتبه صفحه، تعداد لینک دریافتی هم میتواند در اعتبار آن موثر باشد. صفحاتی که لینک بیشتر و باکیفیت‌تر گرفته باشند، پتانسیل انتقال قدرت بیشتری دارند. در سایت‌ها جایگاه‌های مهمی برای لینک سازی داخلی وجود دارند که هدر، ساید بار و فوتر مهم‌ترین آنها هستند. این بخش‌ها به علت حضور در تمامی صفحات سایت، از اهمیت بیشتری برخوردارند، پس میتوانند جایگاه خوبی برای قراردادن لینک صفحات مهم سایت باشند.

بهینه سازی دیسکریپشن (متا تگ توضیحات)

پس از کامل کردن صفحه خود سعی کنید خلاصه ای از موضوع و محتوای صفحه را به صورت جذاب، در بخش متا دیسکریپشن صفحه بنویسید. دقت کنید که این بخش باید حاوی عبارت کلیدی اصلی شما و عبارات مرتبط آن باشد. در صورتی که اطلاعات کافی از شناخت این بخش ندارید، پیشنهاد میکنم ابتدا صفحه متا دیسکریپشن را مشاهده کنید تا با ماهیت، چگونگی بهینه سازی و اهمیت آن در سئو آشنا شوید.

لینک سازی خارجی

در سئو، لینک خارجی به معنای ارجاع به صفحاتی با دامنه متفاوت است. به این معنا که لینک قرار گرفته در صفحه‌ای از سایت شما، به صفحه‌ای از سایتی با دامنه متفاوت ارجاع داده شده باشد. حال این لینک خارجی ممکن است از سایت شما به سایت های دیگر و یا برعکس باشد. اما در سئو داخلی (On-Page) منظور ما از لینک خارجی، ارجاع به سایت‌های دیگر است.

در ساخت صفحات وبسایت خود اگر در رابطه با موضوعات مختلف، سایت مرجع و قابل اطمینانی میشناسید که با کلمات کلیدی شما رقابتی ندارد، میتوانید در محتوای خود به عنوان منبع، معرفی کنید و به آن لینک دهید. این موضوع را بدانید که فقط سایت لینک گیرنده، ارزش و اعتبار دریافت نمیکند بلکه با لینک دادن به رفرنس‌های معتبر در حوزه‌های مختلف شما هم میتوانید ارزش و اعتبار دریافت کنید. در مبحث لینک‌سازی مخصوصا لینک خارجی و انتقال اعتبار، پیشنهاد میکنیم مقاله لینک فالو و نوفالو را بخوانید. در این مقاله ما به بیان ماهیت این دو نوع لینک و تفاوت بین آنها پرداخته ایم.

از دیدگاه وبسایت Moz به عنوان یکی از سایت‌های مرجع در زمینه آموزش سئو، لینک‌های خارجی با دو دلیل ساخته میشوند: 1.محبوبیت 2.ارتباط
به این صورت که سایت هایی با محبوبیت بالاتر، لینک خارجی بیشتری از سایر سایت‌ها دریافت میکنند که سیگنالی برای رتبه بندی در نظر گرفته خواهد شد. همچنین ارتباط نزدیک میان سایت مبدا و مقصد موجب اتصال آنها بوسیله لینک خواهد شد. پس میتوان به عنوان سیگنالی برای درک بهتر موضوع سایت مبدا و مقصد هم در نظر گرفته شود.

سئو خارجی (Off-Page SEO)

به مجموعه فعالیت‌هایی که خارج از وبسایت شما با هدف بهبود رتبه، در صفحه نتایج گوگل انجام میشود. برخلاف سئو داخلی (On-Page SEO) که بر بهینه سازی عناصر داخلی مانند محتوا، ساختار صفحه و لینک سازی داخلی، تمرکز داشت. در واقع پس از آماده سازی سایت (سئو داخلی)، از سئو خارجی برای تبلیغات و پروموشن آن استفاده خواهیم کرد. این بخش از سئو، شامل قسمت‌های زیر می‌باشد:

  1. لینک سازی (Link Building): در سایر وبسایت‌ها که ارتباط موضوعی خوبی با سایت شما دارند میتوانید با قرار دادن پست مهمان (Guest Posting)، محتوای باکیفیتی قرار دهید و در آن به سایت خود لینک دهید؛ ریپورتاژآگهی هم نوعی از پست مهمان محسوب میشود که همراه با پرداخت هزینه است. از سایت‌های خبری، مجله و فروم‌ها میتوانید برای این کار استفاده کنید.
  2. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (Social Networking): اشتراک‌گذاری محتوای باکیفیت یا تبلیغ محصولات خود در شبکه‌های اجتماعی میتواند از ارزان‌ترین و در عین حال پربازده‌ترین راهکارها برای افزایش ترافیک وبسایت شما باشد. هرچند که برای استفاده بالقوه از این فضا لازم است انرژی، سرمایه و هزینه زیادی صرف کنید اما بازهم میتواند به عنوان یکی از مهمترین راه‌های تبلیغات و جذب کاربر، به آن توجه ویژه‌ای داشت.
  3. آگاهی از برند (Brand Awareness): با تبلیغات آنلاین و آفلاین، حضور در رسانه‌ها، نمایشگا‌ها و اجتماع مخصوص کسب و کار خود، میتوانید آگاهی از برند خود را افزایش داده که به طور مستقیم و غیر مستقیم موجب افزایش ترافیک وبسایت شما و همچنین بهبود رتبه سایت شما در صفحه نتایج گوگل خواهد شد.

سوالات متداول

مدت زمان یادگیری سئو چقدر است؟
شما به طور میانگین حدود 6 ماه نیاز دارید که بخش‌های مختلف سئو را با کمک دوره‌های آموزشی یاد گیرید. محتوای این صفحه برای آموزش مقدماتی و مبتدی به زبان ساده بود. برای یادگیری بیشتر نیاز است این موارد را در یک وبسایت تست کنید و تجربه بیشتری کسب کنید.

چقدر زمان میبرد تا از سئو به درآمد برسیم؟
آموزش سئو یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای رسیدن به درآمد است. با آموزش‌های اولیه و تست آنها برای کسب تجربه، میتوانید وارد بازار سئو شوید و به صورت استخدام در شرکت‌ها یا به صورت پروژه‌ای مشغول به فعالیت شوید.

درآمد اولیه از سئو چقدر است؟
 درآمد سئو به موارد زیادی همچون ساعت کاری، تجربه و سطح آگاهی و … وابسته است اما برای افرادی که به تازگی سئو را یاد گرفته‌اند و سابقه کاری 6 ماه تا یک سال را دارند، میتوان مبلغ میانگین 5 تا 8 میلیون تومان را در نظر گرفت.

سئو یک سایت چقدر زمان نیاز دارد؟
سئو تمام سایت ها با توجه به موضوع سایت، شرایط، کلمات کلیدی، رقبا و سایر بخش‌های آن ممکن است با سایت دیگر متفاوت باشد و در نتیجه زمان رسیدن به رتبه یک برای کلمات کلیدی اصلی آن هم با سایت دیگری متفاوت خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد میکنیم مقاله سئو سایت چقدر زمان میبرد را بخوانید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشه!

اگر سوال، ابهام، نظر و یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

همچنین میتوانید با کمک دکمه های اشتراک گذاری زیر، این مقاله را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پاسخگوی شما 10 الی 18

call 09981078265 telegram ارتباط در تلگرام